jakim prądem ładować akumulator

Zima to okres dający się we znaki szczególnie kierowcom. I nie chodzi tylko o skrobanie zamarzniętych szyb czy śliską nawierzchnię drogi. Najbardziej stresują nas problemy z uruchomieniem samochodu. Przyczyną tych kłopotów bardzo często jest alternator lub akumulator. Jakim prądem ładować akumulator?

Akumulator i alternator oraz problemy z ładowaniem

jakim prądem ładować akumulatorZadaniem akumulatora jest magazynowanie energii elektrycznej. Bez niego silnik nie tylko nie może rozpocząć pracy, ale także nie może jej kontynuować. Natomiast za ładowanie akumulatora w pojeździe, podczas pracy silnika, odpowiedzialny jest alternator. Warto wiedzieć, że prawidłowe napięcie ładowania, w zależności od ilości włączonych w aucie odbiorników prądu, powinno mieścić się w granicach 13,5 – 14,5V. Niższe, spowoduje wyładowanie akumulatora, a wyższe jego „zagotowanie”.

Rozładowany akumulator

Na pewno wielu kierowców doświadczyło sytuacji, kiedy w samochodzie rozładował się akumulator. W takiej sytuacji są do wyboru dwa wyjścia: kupno nowego akumulatora albo doładowanie rozładowanego prostownikiem. Ładowanie oczywiście można zlecić profesjonalistom w warsztacie samochodowym, ale równie dobrze można zrobić to samemu. Przed przystąpieniem do działania, trzeba wyjąć akumulator z auta albo zdjąć klemy.

Jakim prądem ładować akumulator? Czas ładowania

Ogólna zasada, stosowana w przypadku akumulatorów kwasowych mówi, że natężenie prądu, jakim ładujemy baterię, nie powinno przekraczać 1/10 jej pojemności. Czyli akumulator o pojemności np. 85 Ah powinno się ładować prądem nie przekraczającym 8,5 A.
Jeżeli chodzi natomiast o czas ładowania, 10 godzin wystarczy, aby naładować baterię maksymalnie. Trzeba jednak wiedzieć, że im niższy prąd, tym lepiej. Obniżając natężenie, trzeba tylko pamiętać, aby czas ładowania odpowiednio wydłużyć. I tak, jeżeli zmniejszymy natężenie ładowania do 4 A, maksymalny jego stan uzyskamy po 20 godzinach ładowania. Najlepszą opcją jest ładowanie akumulatora prądem pomiędzy 2 a 4 A. Wtedy jednak operacja zajmie dużo więcej czasu. Jeżeli użyjemy prądu poniżej 2 A, czas ładowania całkiem traci na znaczeniu. Warto jednak kontrolować temperaturę elektrolitu, która nie powinna przekraczać 45 stopni C.

Wszystkie te uwagi dotyczą akumulatorów obsługowych (takich, w których możliwe jest uzupełnianie elektrolitu). W takich akumulatorach przed ładowaniem zaleca się odkręcić korki, by zapobiec zbieraniu się w nich niebezpiecznych gazów.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here