Włączenie gadżetów reklamowych do strategii marketingowej przedsiębiorstwa to bardzo popularne rozwiązanie. Firmy zdają sobie sprawę z korzyści oferowanych przez upominki promocyjne, więc często decydują się na zlecenie ich produkcji, a następnie rozdawanie potencjalnym klientom lub kontrahentom. Czy wydatki towarzyszące zakupom akcesoriów reklamowych, takich jak długopisy z logo firmy, zawsze zaliczają się do kosztów uzyskania przychodów?
Jakie wydatki można uznać za koszty podatkowe?
Według definicji znajdującej się w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów zaliczają się wszystkie wydatki, które poniesiono w celu osiągnięcia przychodów z danego źródła bądź polegające na zachowaniu lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wyłączono z nich jednak konkretne wydatki wymienione w art. 16 wspomnianego aktu prawnego, a także art. 22 ustawy o PIT.
Materiały reklamowe nie zostały umieszczone na tej liście, więc teoretycznie można włączyć je do kosztów uzyskania przychodów. Sytuacja wymaga jednak pewnej analizy, gdyż ustawodawca nie określa jednoznacznie, czym jest reklama i jakie w związku z nią wydatki można ponosić.
Długopisy z nadrukiem – koszt reklamowy czy reprezentacyjny?
Choć produkcja personalizowanych długopisów z nadrukiem nie jest dużym wydatkiem, firmy rozważają wliczenie go do kosztów podatkowych. Zgodnie ze wspomnianymi wcześniej aktami prawnymi materiały reklamowe zaliczają się do nich. Trzeba jednak poznać subtelną różnicę pomiędzy środkami promocyjnymi a reprezentacyjnymi, które z kolei nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Warto wiedzieć, że umieszczenie na przedmiocie logo firmy nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem go do materiałów reklamowych. Część upominków jest według prawa podatkowego zaliczana do kosztów reprezentacji. Aby je odróżnić, należy przeanalizować pewne aspekty. Są to przede wszystkim:
- wartość jednostkowa gadżetu,
- liczebność obdarowanej grupy,
- cel obdarowania,
- sytuacja, podczas której się je przekazuje.
Okoliczności wręczania upominków reklamowych odgrywają zatem kluczową rolę. Zasadniczo uznaje się, że długopisy z trwale umieszczonym logo, które rozdawane są wszystkim potencjalnym klientom podczas targów, eventów branżowych czy konferencji zaliczają się do kosztów reklamowych. Zakup gadżetu o niewielkiej wartości, który ma na celu rozpromowanie produktu bądź usługi czy też zwiększenie rozpoznawalności firmy i jej oferty, można zaliczyć jako koszt uzyskania przychodów. Przykładem produktu o charakterze reprezentacyjnym może być drogi długopis z grawerem za ponad 100 złotych, oferowany wyłącznie niewielkiej liczbie kontrahentów w ramach prezentu. Wówczas uznawany jest za upominek kojarzony z kształtowaniem pozytywnego wizerunku firmy, co nie nawiązuje do kosztów reklamowych w rozumieniu prawa.
Długopis z logo firmy to gadżet reklamowy o skuteczności potwierdzonej przez szereg badań i sondaży. Ich dodatkowym atutem jest możliwość włączenia kosztów ich produkcji do wydatków związanych z uzyskaniem przychodów. Zlecając wykonanie tego rodzaju akcesoriów, warto skorzystać z oferty firmy AdPen.